FILSAFAT BUDAYA SUNDA
“UPACARA ADAT PANGANTENAN”
A. Bubuka.
Saacan urang ngaguar leuwih spesifik deui ngeunaan
filsafat budaya sunda ngeunaan upacara adat pangantenan, hayu urang uihan deui
kana naon wangenan élmu filsafat téh, sarta naon patalina antara élmu filsafat
jeung budaya sunda hususna dina upacara adat pangantenan.
Filsafat téh nya éta kréasi atawa cara pandang hiji
jalma/sakelompok jalma pikeun nangtukeun hiji bebeneran, ditalungtik maké
disiplin élmu nu gembleng, dititénan sacara sistematis, sarta disusun dina hiji
skema konsépsi anu universal. pakguruonline.pendidikan.net.
Patalina élmu filsafat jeung budaya sunda hususna
upacara adat panganténan téh nya éta disababkeun yén filsafat téh aya dina
gunggungan kabudayaan, kabudayaan nyalira hartosna elmu anu mesék/medar hiji
kabiasaan atawa hasil ciciptan manusa anu diukur sacara sistematis anu disebut
budaya téa.
Tah tidieu bisa dicindekkeun yén kabudayaan téh moal
bisa leupas tina filsafat nu ngajéntrékeun budayana, sarta ajén-inajén budaya
anu dipaké dina hiji kabudayaan, hususna kabudayaan sunda dina upacara adat
panganténan.
B. Filsafat
dina Upacara Adat Panganténan Urang Sunda
1. Neundeun
Omong.
talatah ti pihak
lalaki ka wawakilna sangkan diomongkeun ka pihak awéwé anu rék dikawinna. Ajén
filsafatna didieu nya éta sangkan pihak awewe anu rek dikawin ku pihak lalaki teh
nyaho, yen aya pamksadan ti pihak lalaki haying babarayaan ngahijikeun dua
kulawarga jadi hiji.
2. Lamaran.
Dilaksanakeun ku
datangna kolot reujeung kulawarga ti pihak lalaki ka imah kulawarga pihak awewe
bari mawa lamareun, duit, jeung papakean jang awewena, sarta cingcin. Ajen
filsafatna dina ieu upacara adat lamaran teh nya eta sangkan bisa ngiket pihak
awewe jeung pihak lalaki ameh dua calon salaki pamajikan teh, teu baluar-balieur
deui neangan nu sejen.
3. Seserahan.
Calon paganten
lalaki mawa duit, raksukan, parabot rumah tangga, parabot dapur jeung dahareun.
Ajen filsafatna nya eta ngacirikeun yen jadi salaki teh kudu nembongkeun
tanggung jawabna, kudu nyukupan sagala kaperluan pamajikan jeung rumah tangga
na, sangkan ngabina rumah tangga anu makmur sejahtera.
4. Ngeuyeuk
Seureuh
Dipingpin ku
pangeuyeuk, dibarengan ku lagu kidung. Ajen filsafatna didieu nya eta ditingali
tina prosesi dua panganten menta ijin jeung doa restu ka kolotna sangkan bisa
ngawangun kulawarga anu bagja lahir batin dunia rawuh akherat. Sarta ditambahan
ku papatah ti pangeuyeuk jang dua mempelai. Katambah lambang-lambang nu dipake
dina ieu prosesi teh miboga ajen filosofis kasundaan anu kacida saena, saperti
disawer beas sangkan hirup na sejahtera, dikeprak ku sapu nyere bari
dipapatahan sangkan silih mikanyaah jeung getol digawena, muka lawon bodas
panutup pangeuyek ngalambangkeun rumah tangga nu rek dipilampah ku dua mempelai
masih bersih can aya kokotor, meulah jambe ngalambangkeun sangkan silih
mikanyaah jeung bisa nyaluyukeun diri, jrrd.
5.
Nyieun Lungkun.
Dua lambar daun
seureuh anu aya regangna keneh diteundeun pahareup-hareup. Digulung jadi hiji
tuluy ditalian make benang kanteh. Dibarengan ku kolot para calon panganten
jeung para tamu. Ieu prosesi teh miboga ajen filosofis sangkan jaga rejeki anu
dipiboga ku eta calon panganten umpamana kaleuleuwihan bisa dibagi-bagi ka
dulur-dulurna.
6.
Rebutan Duit.
Ieu prosesi teh
si dua calon panganten aya di handapeun samak sabari disawer. Ajen filosofis
dina ieu upacara adat teh nyaeta berlomba neangan rejeki jeung dipikanyaah ku
kulawarga.
7.
Akad Nikah.
Ieu prosesi teh
mangrupa acara inti tina upacara kawinan, sabab dina prosesi ieu mangrupa
prosesi ngahijikeunna dua manusa, lalaki jeung awewe dina hiji kahirupan Saumur
hirup. Dilambangkeun ku dikurunganna dua panganten keur prosesi ku kudung warna
bodas, nu nandakeun yen bakal ngahijina dua insan dina tudung kahirupan, jeung
bodas miboga harti beresih. Tuluy ajen filosofis dina prosesi akadna mah, sing
saha anu geus ngaliwatan prosesi ieu berarti eta pasangan teh geus papada
dewasa, siap pikeun ngawangun kahirupan duaan, geus bisa ngemban tanggung jawab
ngadidik manusa (anak), jeung bisa ngahijikeun dua pamikiran anu beda sarta
bisa nyaluyukeun hirup jeung batur hirupna.
8.
Sungkeman.
Ieu prosesi teh
ngabogaan ajen filosofis yen saacan anak leupas salawasna tina tanggung jawab
kolot manehna kudu ngadungkuk hormat sarta menta doa sangkan dina kahirupanna engke
duaan sagalana bisa lungsur-langsar.
9.
Saweran.
Upacara adat ieu
salawasna sering keneh dipake tepi ka ayeuna, nya eta dua panganten
direndengkeun diuk dina panyaweran, tuluy dipayungan, aya juru mamaos anu
nembangkeun pupuh anu eusina papatah pikeun panganten. Tah tina ieu prosesi teh
nu jadi ajen filosifisna aya dina pangawur jang sawereunnana. Saperti beas,
ngalambangkeun sangkan hirup serba kacukupan moal kalaparan, sabab beas
mangrupa kadaharan poko urang. Koneng, ngalambangkeun emas nu mangrupa symbol
kamakmuran, peremen, amis ngalambangkeun sangkan dina ngajalankeun hirup duaan
teh jauh tina kasusah. Duit, mangrupa simbol kadigjayaan.
10. Meuleum
Harupat.
Panganten awewe
meuleum harupat make lilin, tuluy dibanjur make cai tina kendi, tuluy harupat
dipotongkeun ku panganten lalaki. Ajen filosofis dina prosesi ieu nya eta supaya
panganten henteu geutas harupaten, atawa gancang putus asa.
11. Nincak
Endog.
Panganten lalaki
nincak endog jeung elekan nepi ka peupeus. Tuluy dampal sukuna dikumbah ku cai
kembang jeung dielap ku panganten awewe. Prosesi ieu ngalambangkeun yen
pamajikan kudu salawasna ngahurmat, jeung ngalayanan salaki.
12.
Buka Pintu.
Dimimitian ku
ngetok panto tilu kali, diayakeun Tanya jawab make sisindiran antara panganten
awewe jeung panganten lalaki, sabada syahadat dibacakeun, panto dibuka,
panganten lalaki asup tuluy ka pelaminan. Ajen filosofis anu aya dina ieu
prosesi teh nya eta sangkan awewe mikanyaho kumaha carana ngabageakeun salaki
lamun salaki balik ka imah.
13. Huap
Lingkung.
Nya eta
pabedol-bedol bakakak, sanggeus meulah jadi dua silih huapan. Ngalambangkeun
sangkan dina hirup paduduaan teh kudu silih mikaasih, mikanyaah jeung babagi
boh lahirna, boh batinna.
C.
Kacindekan
Tos katingali ku urang sadayana, yen dina budaya prosesi upacara adat
pangantenan urang sunda teh seueur pisan titincakanna, ti mimiti neundeun
omong, nepi ka huap lingkung. Eta sakabeh prosesi teh teu ngan saukur prosesi adat titinggal karuhun wungkul, tapi
miboga ajen-ajen filosofis anu luhung.
Ieu kabudayaan teh jaman kiwari mah geus jarang aya nu make, ngan sabagean
masarakat wungkul nu make sakabeh prosesi upacara kawinan nu dijentrekeun di
luhur.
Kalolobaanna jaman kiwari masarakat sunda ngan make prosesi adat lamaran,
seserahan, akad nikah, jeung saweran hungkul. Teu saeutik oge masarakat sunda
nu teu make upacara adat pangantenan kasundaan sabab geus loba dipangaruhan ku
budaya bangsa kulon.
Tungtung catur ti panulis, terus mumule budaya urang sunda, sangkan jati
teu kasilih ku junti.
D.
DAFTAR PUSTAKA
Tidak ada komentar:
Posting Komentar